Saturday, December 1, 2012

15
KOMEN

DIKEJAR ANJING

Assalamualaikum dan Salam Ceria buat semua Blogger yang tersangkut kat entri kali ni...
Hari ni aku nak kongsi pengalaman aku pagi ni. Hari ini Sabtu, seperti biasa aku akan keluar untuk aktiviti KOKUM (paramedik) yang diadakan setiap minggu sepanjang 3 semester ni. Tapi apa yang berlaku pda pagi ini memang tidak akan terlupakan. Pengalaman sedikit mengerikan ini terjadi lebih kurang jam 7 pagi tadi.



Haa.. tak perlulah rasanya aku explain secara panjang lebar lagi. Nasib baik aku jalan laju-laju sambil terus berdoa supaya semuanya akan baik-baik saja. Yang peliknya tu, bila aku toleh belakang beberapa saat selepas itu anjing tersebut hilang daripada pandangan. Syukur! Alhamdulillah! 

Sekarang ni aku rasa sangat penting untuk berkongsi tips-tips apabila anda berhadapan dengan situasi begini.




1) Jangan Panik. Segera BERHENTI lari, jika anda berlari anjing akan terus mengejar anda,
2) HINDARI kontak mata, Jangan dok tenung anjing tu macam nak gaduh pulak kan? Nanti tak pasal-pasal.....
3) Berbaring terdiam kalau si anjing mulai menyerang anda, biasanya kalau anda BERPURA-PURA MATI, anjing kan tidak lagi bermat atau tertarik untuk menyerang anda.  
4) Bila masih tetap diserang, RENDAHKAN WAJAH anda, dan tutup telinga dengan tangan.

*Yang paling penting JANGAN BERLARI kerana menurut kajian apabila kita panik, kita akan berlari dan semakin kita panik, kita akan mengeluarkan hormon ADRENALIN yang dapat dihidu oleh anjing dan akan merangsang anjing untuk terus menyerang kita. Bukan sahaja anjing malahan binatang buas yang lain juga begitu. Selepas itu, TAWAKAL saja lah...


Doa untuk menghentikan kejaran anjing adalah membaca ayat 18 dari surat Al-baqarah yang berbunyi
 صم بكم عمي فهم لا يرجعون :"shummum bukmun 'umyun fahum laa yarji'uun" Insha Allah. Anda akan dilindungi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...