Tuesday, June 26, 2012

4
KOMEN

SI PEMAKAN BANGKAI

Apakah yang akan anda lakukan terhadap bangkai haiwan yang mati dilanggar atau keracunan? 
Apakah mungkin ada manusia yang sanggup meratah bangkai yang busuk ini?
Jika meurut agama Islam sendiri, kita sama sekali DILARANG untuk memakan bangkai. Di sebuah negara yang membangun, Britain, seorang lelaki warga emas, Arthur Boyt yang sudah berusia 74 tahun menjadikan bangkai sebagai makanan rutin yang menjadi kegemarannya. Menurutnya, bangkai haiwan yang dimakannya mempunyai rasa yang lebih enak berbanding haiwan yang disembelih dengan sempurna dan dijual segar di pasar. 

Bangkai yang menjadi makanan hariannya.

Di kediamannya terdapat sebuah peti sejuk yang besar digunakan untuk menyimpan pelbagai jenis bangkai untuk menjadi makanannya antaranya kancil, kelawar, angsa dan tupai. Menurutnya dia hanya meneruskan kehidupan dengan memakan bangkai haiwan tersebut dan juga sayur-sayuran yang ditanam di kawasan rumahnya. Dia berkata "secara jujurnya daging haiwan yang telah busuk lebih enak dan rangup. Saya lebih mengetahuinya berbanding orang lain," ujarnya. Sepanjang dia memakan bangkai, dia belum pernah mengalami sebarang masalah kesihatan mahupun keracunan.

Boyt bersama hidangannya, bangkai kelawar.

2
KOMEN

RATU (BADAK SUMATERA) SELAMAT LAHIRKAN ANAKNYA


Badak Sumatera  (Dicerorhinus sumatrensis) merupakan seekor haiwan yang hampir pupus di dunia. Menurut statistik, spesis badak Sumatera ini hanya terdapat kurang daripada dua ratus ekor di seluruh dunia. 

Badak Sumatera spesis terancam

Keadaan ini membimbangkan pihak yang bertanggungjawab yang terus berusaha untuk memastikan spesisi ini terus kekal untuk generasi akan datang. Baru-baru ini seekor badak Sumatera di Indonesia yang diberi nama Ratu selamat melahirkan seekor lagi anak badak sumatera jantan setelah lebih 120 tahun penantian. Kelahiran direkodkan pada 23 Jun 2012 pada jam 0045. Ini adalah kelahiran keempat di kawasan perlindungan badak sumatera dalam tempoh satu abad lebih.


Tahukah anda, selain daripada badak Sumatera iaitu Badak Jawa yang tinggal lebih kurang hanya 35 ekor di seluruh dunia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...