Friday, September 14, 2012

36
KOMEN

KAWAN BARU

Assalamualaikum para Blogger yang budiman. Fuhh! "pejam celik! pejam celik!" dah seminggu aku berulang alik masuk ke dewan kuliah dan bilik-bilik tutorial kat UMS ni. Cepat sungguh masa berlalu. Minggu seterusnya pasti akan menjadi minggu yang lebih mencabar kerana semua kelas akan bermula dengan sepenuhnya (100%) bermula minggu hadapan. Daripada kelas pagi, sampailah ke kelas pada waktu malam. 
Semua ini sudah pasti akan menguji tahap ketahanan diri untuk kekal konsisten sepanjang semester ni, 
Insha Allah. Sekarang ni aku nak cerita tentang kawan-kawan baru aku kat UMS ni. Kawan tu ramai la jugak, tapi yang ni kira macam geng baru la kat tempat baru ni kan. Aku sedang belajar untuk mengenali hati budi mereka semua ni. Kami ambil kursus yang sama iaitu Biologi Pemuliharaan
"Semoga Allah satukan hati kita semua untuk saling mempercayai dan ikhlas dalam persahabatan ini". Amin. 

"Apabila engkau ingin mengambil seseorang menjadi teman,maka buatlah dia dia supaya marah kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu.Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu,maka ambillah dia menjadi sahabat".

Lokasi: Canselori
Faizal, Harris, Sufi (Roy), Ashraf (me), Wanie, Era & Ain

"Apabila datang kesusahan dan kepayahan,di situlah nyata kawan dan lawan".


Lokasi: Institut Biologi Tropika Pemuliharaan

"Jika anda bersahabat, bersiaplah untuk berkorban demi sahabat anda tersebut.  Jika anda bermusuh dgn sahabat anda, bersiaplah untuk mengalah demi persahabatan itu".

Lokasi: Pantai UMS

"Sahabat yg baik adalah orang yg bercakap benar, dan bukannya hanya membenarkan kata-kata". 

Ikhmal dan aku di tepian pantai. HAHA!



"Cakap sahabat yg jujur adalah lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi daripada nenek moyang". 

Geng Baru. Dari kiri: Wanie, Ashraf (me), Ain & Ikhmal


"Sahabat sejati akan meluruskan jalan ketika kita kehilangan arah dan tidak akan meninggalkan kita dalam suka, apalagi dalam duka". 




Dari Abdul Rahman bin Abi Laila rah.a berkata, kami telah diceritakan oleh sahabat Nabi s.a.w : Satu ketika beliau bersama Nabi s.a.w di mana seorang sahabat telah tertidur.  Ketika dia nyenyak tidur, seorang sahabat telah mengambil tali kepunyaannya (semata-mata untuk bergurau sahaja).  Apabila sahabat tadi membuka matanya dan didapatinya talinya telah hilang disisinya, dia begitu susah hati.  Kerana itu Nabi s.a.w bersabda: Tidak halal bagi seorang Islam menakut-nakutkan seorang Islam yang lain.
(Hadith riwayat Abu Daud)

Mr. Crab. Banyak betul spesis ketam kat sini.

"Andai kau ingin berteman, janganlah kerana kebaikannya kerana mungkin dengan satu keburukan, kau akan membencinya". 


Ini yang aku tungu-tunggu sebenarnya, matahari terbenam.
Subhanallah! Indah sungguh.

Kawan itu ada tiga jenis:
  1. yang seperti makanan, setiap masa diperlukan dan selamanya  bermanfaat serta menguntungkan
  2. yang bagaikan ubat, ada masa-masa sahaja kita perlukan
  3. yang sama dengan penyakit, semoga Allah menghindari kita darinya.

    "Ingatlah Allah di dalam suka dan dukamu. Allah selalu bersamamu".
Comments
36 Comments

36 komen si bijak pandai:

  1. wahhhh bestnyer..teringat zaman2 kat UM dulu hehehe

    ReplyDelete
  2. salam .. bestnya kehidupan di U! haha.
    ~True friend are there to pick u whan u're going down ~ *tetibe tempek quote kat sini "

    ReplyDelete
  3. Wahh..seronoknya dapat kwn baru.. meriah lak nur tgk ni.. :)

    ReplyDelete
  4. Seronok kan bergelar mahasiswa ni

    ReplyDelete
  5. Bestnyer!! Terigt zaman student dulu2 :-)

    ReplyDelete
  6. IKLAN LALU ~ PON PON PON

    GA TERBANYAK DI DUNIA BLOGGING . JOM REBUT KAN HADIAH YANG AWESOME .
    --> LOMO . DOMAIN . PELBAGAI VOUCHER . RM 30 cash . Topup . SHAWL . MANY MORE <--
    http://yayalarhsecret.blogspot.com/p/awesome-ga-in-blog.html

    ReplyDelete
  7. Walaikumsalam..Best kan bila ramai kawan.. =)

    ReplyDelete
  8. Seronoknya nmpk ^^
    ketam tu nmpk sedap juga =.="
    lain kali ambil buat goreng2 hahaha

    ReplyDelete
  9. sahabat yg baik sentiasa ada di sisi :D selamat berkuliah..

    ReplyDelete
  10. Dah de yg BARU,,,jgn lupe yg LAMA lq aw..huhu.. Semoga berjye n berbahagia di smping sahabat n geng yg baru..hehe..

    ReplyDelete
  11. kirim salam pada kawan yang paling hensem.. =D

    ReplyDelete
  12. wah... USM... blajar rajin2 noh...
    semoga berjaya...

    ReplyDelete
  13. selamat kembali ber assignment la ye.. :)

    ReplyDelete
  14. i'd been ums last year...shantek sgt!!

    ReplyDelete
  15. rajin2 diri buat assignment.. hahaa

    ReplyDelete
  16. geng baru, geng baru jugak~
    jgn lupe stadi dah la~haha
    good luck!

    ReplyDelete
  17. ewah.. dah dapat kawan. baguslah.

    er.. ketam tu comel lah.. dan korang pon comel, hensem n cantik (tak puji kan kecik ati, pasal puji ketam aja hehehehe)eh.. puji iklas ni tau :D

    ReplyDelete
  18. sorry...agak menyepi kebelakangan neh...semalam baru selesai kebumikan arwah abah haku....alhamduliLLah sumenya berjalan dengan lancar....

    ReplyDelete
  19. wah blaja kat ums..
    bestnya :)
    ambik ape?

    ReplyDelete
  20. Friends are born, not made. :)

    -xoxo-
    Syaze Zainn

    ReplyDelete
  21. goodluck di tempat baru... =) zaman degree zaman awesome!

    ReplyDelete
  22. :) teringat kenangan lama... thanks follow sy.. :)

    ReplyDelete
  23. Selamat menjalani hidup sebagai student bro!
    Kelas pack, belajar dari pagi sampai ke malam. Tapi paling penting, jangan tinggal solat dan jangan lupa berak ok.

    Pesanan penaja ini ikhlas dibawa oleh aku.

    ReplyDelete
  24. Hi budak UMS~Belajar elok2 ye. Dah follow blog awak =)

    ReplyDelete
  25. wow, bestnya dia kat Sabah..tingin nk g Sabah..huhu..org ckp pulau sne cantik.. :)

    ReplyDelete
  26. Singgah sini dan follow..wah bestnya dapat pergi sabah..degree ye..Kawan sy dekat UNIMAS..jauh merantau..tak apa, jauh perjalanan, luas pengalaman. ^_^

    ReplyDelete
  27. good luck dude :) In Sha Allah you can do it ! All the best ya =)

    ReplyDelete
  28. bkn sng nk dpt kwn yg boleh ade ngn kte time susah n senang.
    so, ble da dpt tu, hrgailaa mereka..
    bisenye kwn time sng, ramai. time susah?? pikir laa sendri.

    ReplyDelete
  29. Bersahabatlh dgn baik krn sahabt sejati akn sntiasa brsama kita waktu susah dn senang. Yg pnting.....jgn khianati nilai persahabatan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...