Tuesday, May 1, 2012

PROGRAM MATRIKULASI


Tahniah kepada para pelajar lepasan SPM tahun 2011 yang telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan yang lepas. Sekarang sudah hampir tiba masanya untuk adik-adik meneruskan perjuangan bagi mengejar cita-cita adik-adik semua. Mesti ramai yang kat luar sana yang masih keliru, atau tidak mengetahui bagaimana untuk membuat pilihan bagi menyambung pengajian adik-adik. Buatlah pilihan yang bijak ye adik-adik. Kalau adik-adik telah ditawarkan ke Program Matrikulasi, Tahniah la saya ucapkan. Saya sendiri pelajar lepasan matrikulasi Negeri Sembilan sesi 2011/2012. Elaun juga akan dinaikkan buat para pelajar sesi akan datang. Pelbagai kemudahan telah disediakan oleh pihak kerajaan bagi menjamin keselesaan para pelajar untuk menyambung pengajian di sana. 

Program Matrikulasi KPM (BAHAGIAN MATRIKULASI)
-Program Matrikulasi KPM terbahagi kepada dua iaitu Program Satu Tahun dan Program Dua Tahun dan 
-mempunyai 4 jurusan iaitu Sains Modul 1(biology, math, physics & chemistry), Modul 2 (physics, chemistry, science computer & math) , Modul 3 (biology, chemistry, science computer & math)dan kursus perakaunan. 
 Sukatan pelajaran program matrikulasi lebih bersifat terbuka kerana hanya dibahagikan kepada empat jurusan umum ini.
 Yuran pengajian dan penginapan ditanggung oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Semasa belajar di kolej matrikulasi, para pelajarnya akan menerima elaun sebanyak RM 1,250 satu semester (Sesi 2011/2012) Alaun mungkin akan dinaikkan untuk pelajar sesi akan datang.
Lulusan matrikulasi perlu memohon melalui UPU atau Universiti Sains Malaysia (USM) untuk mengikuti program peringkat ijazah. Mereka yang mempunyai keputusan cemerlang mempunyai peluang yang lebih cerah untuk memasuki program pengajian yang diminati. 
Pelbagai kemudahan disediakan untuk para pelajar.
Mereka yang sederhana pula ada kemungkinan akan mendapat program pengajian yang tidak diminati atau biasa disebut ‘dilelong’.



pautan ke website:

KOLEJ MATRIKULASI MELAKA

kolej matrikulasi pulau pinang

kolej matrikulasi pahang

kolej matrikulasi perak

kolej matrikulasi labuan

kolej matrikulasi perlis

kolej matrikulasi johor

kolej matrikulasi selangor

KOLEJ MATRIKULASI NEGERI SEMBILAN


Sebarang pertanyaan boleh diajukan di kotak komen. insha allah saya akan cuba menjawab soalan-soalan berkenaan program matrikulasi ni. sekadar ingin membantu dan berkongsi pengalaman saya. terima kasih



Labels:

6 Comments:

At May 1, 2012 at 9:51 AM , Blogger Unknown said...

tahniah kepada yang ditawarkan pergi matriks :)

 
At May 1, 2012 at 11:39 PM , Blogger EMYR ASHRAFF said...

yer..tahniah jugak kepada semua yang ditawarkan ke mane-mane IPTA.. form 6 .. Matrik, Maktab perguruan, dan lain-lain..yang penting teruskan pengajian anda dan kejarlah cita-cita..

 
At May 2, 2012 at 1:23 AM , Blogger Aliff Haikal said...

tahukah anda , matrikulasi ini adalah program anak emas kerajaan . hehe joking :")

siapa yang dapat masuk matrikulasi ni , sepatutnya bersyukur dan terus pergi tanpa memikirkan kata2 orang lain . sesungguhnya masuk matrik ni tak rugi ,

 
At May 2, 2012 at 12:32 PM , Blogger EMYR ASHRAFF said...

haaa...kan..bila HEncek Aliff Haikal da mengeluarkan kata-kata..tidak dapat disangkal lagi..hehehe

 
At April 27, 2013 at 9:28 PM , Anonymous Anonymous said...

salam.. saya lepasan spm 2012.. sya dpt tawaran ke matrikulasi n9 jurusan perakaunan.. sblum tuu sya nk tya kalau lepasan matrik sng tak nak fly ke oversea utk smbung degree? cthnya korea atau jepun

 
At April 30, 2013 at 3:39 AM , Blogger EMYR ASHRAFF said...

Insha Allah, yg penting cuba kekalkn pointer 3.7 keatas untuk keseluruhan semester :)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home