Monday, June 18, 2012

10
KOMEN

NGERI: APABILA TERLEBIH CACING PITA DALAM BADAN

Pernahkah anda melihat sendiri bagaimana rupa cacing pita yang dimaksudkan?
Apakah kebaikan dan juga keburukannya?
Usah bimbang kerana di dalam tubuh badan anda sendiri, cacing-cacing pita ini akan tetap ada. Tak percaya? Tanyalah doktor. hehe
Entri saya pada petang ini akan menjawab persoalan-persoalan tersebut
Sebelum itu, saya nak berkongsi tentang sebuah rekod dunia yang telah tercipta apabila doktor berjaya menarik keluar seekor cacing pita daripada mulut seorang wanita, Sally Mae di Amerika Syarikat, cacing yang berukuran lebih daripada 11 meter itu telah menjadi sebuah rekod dunia yang baru. 
Sally Mae, apabila ditanya mengenai perkara ini, beliau hanya menjawab dengan gembira, 

"Selepas cacing itu ditarik keluar sepanjang enam meter, barulah saya terfikir bahawa ia adalah satu rekod dunia dan saya berasa seronok," katanya.

Kes yang seterusnya ini terjadi kepada seorang kanak-kanak. Kanak-kanak ini telah disahkan mempunyai terlalu banyak cacing di dalam bdannya. Sebuah pembedahan terpaksa dijalankan untuk mengeluarkan cacing-cacing pita yang sudah terlalu banyak di dalam badan kanak-kanak ini sehingga menyebabkan perut kanak-kanak ini kelihatan buncit sedangkan tubuhnya kurus.
Dengan kehadiran cacing-cacing pita yang terlalu banyak ini menyebabkan zat-zat yang diperlukan oleh badan telah dimakan oleh cacing-cacing ini. . Gambar-gambar di bawah ini akan menjelaskan lagi apa yang saya maksudkan. 

Dikeluarkan daripada bahagian usus

cacing pita mula dikeluarkan

Banyak lagi yang perlu dikeluarkan


Inilah hasilnya. Banyak kan?

Kemudiannya, cacing-cacing ini ditimbang 

Nak tahu berapa berat cacing-cacing ni? 3 Kilogram (kg), banyak kan?
Oleh itu, jagalah kesihatan anda.


Yang tak kenal cacing pita tu, boleh la tengok video ni ye... :)

                      
Comments
10 Comments

10 komen si bijak pandai:

  1. eeee..3kg dlm seorg manusia?oh,tidakkk...

    ReplyDelete
  2. eee... geli2... makan ubat cacing lorhhhh..

    ReplyDelete
  3. Oh meng....mcm spegethi la pulok rupo cacing tu....errrrr.....

    ReplyDelete
  4. perghhh gile rbyknye....
    tak penah amik ubat cacing ka..
    mcm mana la keadaan usu aku..erghhhh seram tengok

    ReplyDelete
  5. patot kecik2 dulu mak selalu bawak p klinik mam ubat cacing...
    sekarang dah xde dah la kowt noh...

    ReplyDelete
  6. akhir ye perasan jugak kotak komen..kih3

    1) saya sangat geli dengan binatang lembik2 ni..nak2 CACING..
    2)saya rase ade cacing dalam perot saya..eeeuu~

    ReplyDelete
  7. eeee...gelilah pulak tengok

    ReplyDelete
  8. mak aihh byk giler..tapi nampak macam sdap..hehe

    ReplyDelete
  9. Trus berazam nk beli racun cacing

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...