Friday, June 15, 2012

POKOK PELANGI

Pokok pelangi? Apakah itu? Ada ke pokok macam tu?question mark - rollover to show question

Soalan inilah yang bermain-main di fikiran saya tatkala mendengar mengenai pokok pelangi ni. Saya juga pasti ada antara kita yang masih belum mengetahui mengenai pokok pelangi ni. Kalau belum tahu dan
nak tahu, sila lah baca entri kali ni ye. Lepas ni boleh la share dengan kawan-kawan kan?

Ilmu itu perlu dikongsi dan disebarkan, terutamanya mengenai kebesaran Allah yang menciptakan segala yang ada di muka bumi ini dan segalanya. Masih tersimpan 1001 rahsia yang masih belum kita ketahui tersimpan di muka bumi ini.

Pokok ini sebenarnya daripada kumpulan Eucalyptus Deglupta sp. 
Pokok ini sangat unik dan istimewa kerana pada struktur batang dan dahan pokok ini berwarna-warni, seakan warna pelangi. Sangat unik kan? Teringin sangat nak tengok pokok dengan mata sendiri. Tetapi pada bahagian daunnya ia tidak berwarna warni seperti dahan dan batang pokok ini, daunnya masih sama seperti daun di pokok-pokok biasa. Warna-warna yang terhasil ini disebabkan daripada proses penggantian kulit yang berperingkat pada batang pokok ini. Pokok daripada spesis ini pernah ditemui di New Britain, New Guinea, Sulawesi, Indonesia, Mindanao Filipina dan juga di Australia, pokok ini boleh hidup di negara beriklim tropika contohnya di negara kita sendiri. 


Pembentukan warna yang berlainan disebabkan proses penggantian kulit
secara berperingkat

 Pokok Pelangi dan Kewujudannya
warnanya yang seperti pelangi menyebabkan pokok ini digelar
sebagai pokok pelangi

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home