Friday, June 15, 2012

MAKHLUK YANG MAMPU HIDUP SELAMANYA

Tahukah anda terdapat makhluk yang mampu hidup untuk selamanya?question mark - rollover to show question
    
    Tetapi apa yang pasti makhluk yang dimaksudkan itu bukanlah manusia. Makhluk yang dimaksudkan disini datangnya daripada keluarga ubur-ubur yang hidup di lautan. Saya cukup pasti anda mengetahui serba sedikit mengenai makhluk ini.

    Jadi saya ingin berkongsi sedikit maklumat yang saya perolehi mengenai ubur-ubur yang datangnya daripada spesis Nutricula Turritopsis. Makhluk yang kebiasaanya hidup di laut dalam ini juga sangat berbahaya kepada manusia. Kesan daripada sengatan ubur-ubur ni juga mampu untuk mendatangkan maut. Apa yang menarik mengenai spesis Nutricula Turritopsis ini ialah mengenai keupayaan luar biasanya yang dikatakan mampu untuk mengundurkan usia. Ini bermakna makhluk ini tidak akan pernah "tua" dimakan oleh masa. Sifat semula jadinya itu menjadikannya sebagai satu-satunya makhluk yang mampu hidup abadi. 

    Seperti kita ketahui fitrah alam ini menyatakan bahawa setiap yang hidup itu pasti akan merasa mati. Setiap yang muda akan menjadi tua. Tetapi kewujudan ubur-ubur daripada spesis ini seakan melanggar hukum biologi alam itu sendiri. Persoalannya di sini, jika makhluk ini mampu untuk mengundurkan usianya, ini bermakna, ada kemungkinan bahawa makhluk ini sudah wujud lebih lama sejak berabad yang lalu. Menurut kajian yang dilakukan oleh pakar biologi, mereka mendapati makhluk ini seperti melahirkan dirinya semula apabila ia telah matang. Dan proses itu terus berulang setiap kali ia matang. 


Ia merupakan haiwan yang kecil dengan ukuran hanya 4-5mm sahaja


Penemuan ini sangat mengejutkan dan kajian masih dijalankan.

    Walaupun makhluk ini ada kemampuan luar biasa, tetapi jika makhluk ini diserang wabak atau menjadi mangsa kepada haiwan laut, ia juga boleh mati. Tetapi jika ini dapat dielakkan, saintis telah membuat kesimpulan bahawa Nutricula Turritopsis adalah satu-satunya organisma yang akan kekal hidup sehingga dunia ini berakhir.

  TAHUKAH ANDA: Jangka hayat ubur-ubur hanyalah sekitar enam bulan sahaja.

Labels: ,

3 Comments:

At June 15, 2012 at 11:29 PM , Blogger Belladeone said...

wahh..new info for today..thanks

 
At June 16, 2012 at 4:04 AM , Blogger ®CT Nurza said...

Thanks, 4 the info dik...like sangat...:))

 
At June 17, 2012 at 3:00 AM , Blogger Unknown said...

cantik...

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home