Saturday, June 16, 2012

MISTERI: PULAU ULAR, BRAZIL

Pulau yang dihuni ular? 

    Semasa saya membaca artikel di sebuah majalah, saya tertatrik mengenai sebuah pulau yang didominasi oleh ular. Dan menurut sumber, tiada manusia yang hidup di pulau tersebut. Terdapat pelbagai spesis ular berbisa terdapat di pulau tersebut. Pulau ini terletak kira-kira 90 kilometer di luar kawasan pantai Brazil. Sebarang aktiviti di pulau tersebut adalah diharamkan dan ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang kecelakaan yang akan berlaku sekiranya manusia pergi ke pulau tersebut. Pengharaman ini telah dilakukan oleh Tentera Laut Brazil sendiri. Terdapat juga pelbagai misteri dan khazanah alam yang masih belum diterokai di pulau tersebut. Pemandangan di pulau ini sangat indah dan    apa yang pasti, tiada manusia di pulau tersebut.

Snake Island, Brazil

Terlalu banyak spesis ular beracun yang terdapat di pulau ini. Racun ular itu dapat membunuh manusia hanya dalam beberapa saat. Bisanya menular dengan sangat pantas dan mampu mencairkan daging. Ular telah menjadikan pulau itu sebagai kawasan mereka. Makanan utama mereka ialah burung-burung yang terdapat di pulau berkenaan.

Bisa ular ini mampu untuk membunuh dalam sekelip mata.


Ular menjadikan burung sebagai makanan utama.
Brazil juga terkenal dengan kepelbagaian spesis ular 


Berlainan pula kisahnya di Pulau Ramree (Ramree Island, Myanmar), di pulau ini pula terdapat begitu banyak spesis buaya air masin dan juga nyamuk yang membawa penyakit (malaria)



Labels:

2 Comments:

At June 16, 2012 at 1:03 PM , Blogger Azza Afdzal said...

bila tengok pulau tu rupa dah macam rupa kucing la pulak hihihi

 
At June 16, 2012 at 1:17 PM , Blogger EMYR ASHRAFF said...

Mungkin masih ada misteri yang belum terjawab disebalik bentuk kucing tu..
aha..

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home