Saturday, June 16, 2012

MISTERI: ANAK PATUNG OKIKU


   Anak patung yang penuh misteri?  

    Baiklah, pagi ini saya nak share mengenai misteri anak patung Okiku ni. Mungkin ada antara kita yang sudah tahu mengenai anak patung ni. Tapi, bagi yang belum tahu tu, bacalah entri kali ini sampai habis.Saya sendiri tak tahu nak klasifikasikan anak patung ni sebagai misteri atau pun unik. Mungkin kedua-duanya sekali. 

    Ini kerana anak patung daripada Jepun ini jika dilihat sahaja sudah menimbulkan banyak persoalan. Apa yang menarik mengenai Okiku ni ialah rambutnya yang boleh memanjang seperti kanak-kanak normal. Menarik kan? Daripada ujian forensik yang dijalankan ke atas Okiku ni, memang telah terbukti bahawa rambut itu benar-benar tumbuh dan terus memanjang seperti kanak-kanak normal. 


    Sejarah: Nama Okiku diambil sempena nama seorang kanak-kanak perempuan yang suka bermain dengan anak patung dan berpakaian kimono dan mempunyai rambut yang lebat persis ciri-ciri yang ada pada anak patung tersebut.

Rambut Boneka Ini Bisa Memanjang Sendiri
anak patung berpakaian kimono
Anak patung ini telah dibeli pada tahun 1918 oleh seorang pemuda, Eichiki Suzuki untuk adiknya yang baru berusia lingkungan 2 tahun. Malangnya, tidak lama kemudian kanak-kanak itu meninggal dunia setelah demam berpanjangan. Pada mulanya, keluarga kanak-kanak ini hendak meletakkan anak patung ini bersama-sama dengannya di dalam keranda tetapi entah mengapa mereka terlupa untuk berbuat demikian semasa pengebumian dijalankan.
Keluarga kanak-kanak itu menempatkan anak patung itu di rumah untuk memperingati kanak-kanak tersebut. Apa yang aneh ialah apabila mereka mula mendapati bahawa rambut anak patung itu mulai tumbuh dan memanjang.
Walaupun dipotong, rambutnya akan tumbuh kembali seperti kanak-kanak normal. 

Rambutnya terus memanjang seperti
seorang kanak-kanak perempuan

Berdasarkan kajian yang dijalankan, rambut tersebut merupakan rambut manusia.

Labels: ,

3 Comments:

At June 16, 2012 at 9:47 AM , Blogger Unknown said...

pergH! gitu je? senang2 tumboh! hahai..

 
At June 16, 2012 at 10:55 AM , Blogger EMYR ASHRAFF said...

begitulah mengikut sumber yang diperolehi =)

 
At June 17, 2012 at 4:03 PM , Blogger Akma said...

menakotkan jee ..

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home